mandag den 14. marts 2011

'2001: A Space Odyssey' - nr. 89

Hvor det før har taget mig helt op til en uge at færdiggøre nogle af de tidligere IMDB anmeldelser, satte jeg mig ved computeren ikke 15 minutter efter 2001: A Space Odyssey (aka Rumrejsen år 2001) sluttede. Og i dette tilfælde, er det desværre ikke en god ting i. Det var en lang og smertefuld oplevelse at  sidde de 2 timer og 15 minutter filmen varede, og jeg kunne ikke udholde tanken om at udsætte denne anmeldelse for længe. Jeg ved godt jeg indleder både anmeldelsen og filmen ret slemt, men jeg vil på bedste vis forklare hvorfor jeg har det på den måde.  

Recap
"2001" er en historie om evolution. Engang i en fjern fortid, var der nogen eller noget der puffede evolution ved at placere en monolit  Jorden (formentlig andre steder i hele universet også). Evolutionen muliggjorde det dernæst for menneskeheden at nå månens overfladehvor endnu en monolit er fundet. En, der signalerer 'monolit placererne', at menneskeheden har udviklet sig så langt. Nu starter et kapløb mellem computere (HAL) og menneskerne (Bowman) til at nå 'monolit placererne'. Vinderen vil opnå det næste skridt i evolutionen, uanset hvad det måtte være. (Og jeg indrømmer blankt at denne beskrivelse fra IMDB er puttet i Google translate og er copy-pasted derfra. Der er nemlig ingen chance for at jeg kan forklare denne film)

Elefant vurdering:
Jeg ved slet ikke hvor jeg skal starte henne, for at retfærdiggøre min ret så barske start på denne anmeldelse, samt forklare hvordan jeg har det i hovedet lige nu. Efter filmen var færdig, skyndte jeg mig ind at kigge på anmeldelserne inde på IMDB, og det var proppet med 10 ud 10 anmeldelser. I don't get it! Mange taler om at det er fordi at publikum nu til dags bare vil have hjernedød action og ikke er kloge nok til at forstå dette såkaldte mesterværk. 

Nu vil jeg vove at påstå at jeg er forholdsvis intelligent (jeg er i hvert fald ikke dum..), er rimelig open-minded og kan godt lide at se film der kræver at hjernen kommer på arbejde. Men den her... Urgh.. For det første er filmen ualmindelig langtrukken! Mange sekvenser trækker rigtig meget i langdrag, og det drejer sig som regel om scener hvor der virkelig ikke sker noget.  Den kunne være halv så lang og så ville vi stadig fatte pointen.

Mit store problem med denne film er dog at plottet faktisk er rigtig interessant. Men fordi aaaaltiiing bliiiiveeer trukkkkeeet iiii laaangdraaagggg, sidder man bare i ren vantro over at det skal tage så pokkers lang tid det hele! Og jeg kan egentlig godt forstå, hvorfor scenerne er så lange og hvorfor der fx. ikke er nogen lyd når astronauterne bevæger sig rundt udenfor rumskibet. Det er for at skabe en form for isolation, og give publikum et mere realistisk billede af hvordan det ville være at op beholde sig ude i rummet. I get it, makes sense. Men det duer bare ikke, når man jeg keder sig så meget over det, at man jeg faktisk er ligeglad med om man jeg falder i søvn eller ej. 

Dette er et udsnit fra en anmeldelse fra IMDB, der forklarer min holdning ret perfekt: "This is not me 'not getting it.' This is me being bored to tears by long stretches of absolutely nothing. Sure, it's realistic, but I find I have no reason to care. No matter the message, no movie can be good without being entertaining." Tak til The_Mantis!

Som en slut note vil jeg dog give den et par pæne ord på vejen. Special effects, kamera arbejdet og selveste set designet er virkelig imponerede. Det er jo en film fra 1968, og det er tydeligt at se at de var årevis foran med både manuskript, tankegang og udførelsen. Men desværre er det ikke et 'lig-med-tegn' for underholdning. Den er bare aaalt for abstrakt og kunstnerisk til at jeg (og min bedre halvdel) kan følge med - eller have lyst til at følge med. Den formår, for mit vedkommende, lige at snige sig op på to meget små elefanter. 


Så farvel til 2001: A Space Odyssey - knap så fedt at møde dig, og håber aldrig vi ses igen!

Trivia:
Der er ingen dialog i de første 25 minutter af filmen og heller ikke i de sidste 23 minutter. Med disse to lange sektioner og andre kortere end dem, er der omkring 88 minutter uden dialog filmen.

Quote: 
HAL: It can only be attributable to human error. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar