torsdag den 10. marts 2011

'Full Metal Jacket' - nr. 86

Så er tiden kommet for endnu en IMDB challenge film. Denne gang faldt valget på Full Metal Jacket. Det er en film, jeg har længe gerne ville se, men jeg har aldrig taget mig sammen til det. Thank God for 'årtiets udfordring' hva!?.. Og jeg føler egentlig at udfordringen først er gået ordenligt i gang nu, da de første to film vi så havde jeg set før.. Mange (!) gange før endda.

Recap: 
Filmen omhandler en række soldater under Vietnam krigen, fra da de dukker op i træningslejren til de befinder sig midt i krigen. Men i stedet for at have fokus på Vietnam krigen som sådan, så handler den mere om hvilken effekt militærets tankegang og Vietnam krigen har på soldaterne.

Elefant vurdering:
Som nævnt ovenfor, så omhandler filmen ikke bare Vietnam krigen. En stor del af filmen følger mændene i træningslejren under kommandoen af en syg-i-hovedet-skør sergent Hartman. Derfra kan man tydeligt se at det ikke bare er krigen det handler om, men mere om den dehumaniserings proces der forvandler soldateren fra mænd til dræbermaskiner. Og det var netop det jeg godt kunne lide ved denne film. Fra mit synspunkt er det ikke bare endnu en krigsfilm (om Vietnam), men i stedet følger man disse mænd i en frygtelig og uholdbar situation, hvor de bliver nødt til at forvandle for at overleve.

Dog synes jeg det er ærgerligt, at bruddet fra træningslejren til krigen virker ret pludselig og usammenhængende. Det er meget muligt at det er Kubricks mening, men jeg får en 'two-in-one-movie' fornemmelse. Dog vil jeg sige at jeg synes godt om begge dele af filmen, men manglede nok en form for 'lim' der kunne binde de parter sammen. Den første del af filmen er dog den jeg aller bedst kunne lide. Nej, hvor er det fedt at følge den nådesløse sergent spytte den ene geniale replik ud efter den anden, i forsøg på at knække soldaterne. Det er godt nok imponerende at se og høre!

Derudover vil jeg kort nævne musikken - hvilket jeg generelt er rigtig dårlig til at lægge mærke til. Denne gang opdagede jeg den, for den er ofte meget lystig og virker sommetider lidt malplaceret i filmen.. I og med at det er en krigsfilm. Men et eller andet sted, synes jeg det passer godt sammen med de skøre, nogle gange vanvittige, samtaler soldaterne har og det de gør i løbet af filmen. For filmen har egentlig en del sort humor og er nogle gange ret overdrevet. Men det fungerer!

Jeg var meget i tvivl om hvilken karakter jeg skulle give filmen. Og er egentlig ikke blevet helt enig med mig selv endnu - skal det være 3 eller 4 elefanter? Den diplomatiske og konfliktsky Olivia vil egentlig helst give den 3 1/2, men det har jeg ikke lyst til. En halv elefant ville også se underlig ud.. Så jeg ender nok på 3.. nej 4... nej 3.. shh!.. Okay 3! Og begrundelse bag dette er simpelthen, at hvis jeg skulle se den igen lige nu, så ville jeg højest sandsynligt vælge at stoppe filmen efter træningslejren er slut, og ikke føle at jeg mangler en slutning på filmen. So there you go!

Trivia:
Manden der spiller sergent Hartman, var oprindeligt ikke hyret til at medvirke i filmen, men som konsulent til træningslejr-delen af filmen. Men efter Stanley Kubrick så en 15 minutters lang film hvor manden råber skældsord og sjofle fornærmelser uden at stoppe, gentage sig selv eller vakle (mens appelsiner og tennisbolde bliver smidt i hovedet på ham!), blev Kubrick så imponeret at manden blev hyret til at spille sergenten!

Quote: 
Sergeant Hartman: "You are the lowest form of life on Earth. You are not even human, fucking beings. You are nothing but unorganized grabastic pieces of amphibian shit! You will not like me. But the more you hate me the more you will learn. I am hard but I am fair. There is no racial bigotry here. I do not look down on niggers, kikes, wops or greasers. Here you are all equally worthless."

Ingen kommentarer:

Send en kommentar